mandag 15. oktober 2012

Paristur med to fantastiske venninner!

Vakre Notre-Dame
Fredag fløy vi i "skapelig tid" og var ferdig innsjekket på hotell  Modern på tidlig ettermiddag. Hotellet fikk vi anbefalt, og jeg anbefaler gjerne videre. Rent og pent, og grei beliggenhet. Siden vi skulle i Operaen på kvelden ble det kun tid til en rundtur på øyene som ligger i Seinen. Vi spiste løksuppe før vi tok turen inn i Notre Dame.
Opera Garnier, med sin flotte eksteriør og vanvittig vakre interiør
Senere på kvelden var det tid for Opera. Opera Garnier er det operahuset som er med i "The Phantom of the Opera", men verken lysekronen som kommer dalende eller resten av interiøret kommer til sin rett der. Bygget er fantastisk! Både utvendig og innvendig. Stykke vi så var Stravinski`s "The Rake`s Progress", men det imponerte ikke veldig. Det var litt forstyrrende at de sang på et engelsk som vi ikke skjønte mange ordene av, også var det tekstet på fransk, som vi skjønte enda mindre av. Jeg forestiller meg at oppsetningen var av det moderne slaget, og det var ikke mye vi skjønte av handlingen, selv om vi alle hadde hørt gjennom operaen på forhånd.
Lørdag sto vi tidlig opp, med ambisjoner om å komme oss opp i Eifeltårnet. Dette landemerket er ikke annet enn imponerende, men køen for å komme opp var om mulig enda mer imponerende. Vi gadd i alle fall ikke bli stående der i timesvis, og spaserte mot Trocadero og Champs Elysees, for litt shopping i stedet. Det bøttet ned med regn, og etter å ha trøstet oss med noen feite kaker måtte vi handle paraply for å kunne fortsette ferden.
Pompidousenteret inneholder masse utstillinger, og har en fin restaurant på toppen
Den gikk blant annet innom Pompidou, hvor vi nøt en bedre middag i restauranten Georges i sjette etasje. Interiøret ga god grunn til å spise her, og maten var deilig, men regningen ble helgens dyreste, selv om vi unngikk både forrett og dessert.
Ikke akkurat Can-can men mye glitter og fjas
På kvelden hadde vi kjøpt billetter til LIDO. Dette er show på beste franske vis, med lettkledde damer og mye glitter og stas. Dette var absolutt ikke min greie, og selv med en halvflaske champagne innabords, var det vont å se på.
Sacre-Cæur en vakker, svær kirke på toppen av Paris
Søndag var vi lei av å gå og beveget oss ned i undergrunnen. Denne var like lettforståelig som den i London, så det skulle vi ha gjort før.
Vi tok turen til Sacre Cæur, hvor vi fikk se tåkete våt utsikt, stå i kø med masse våte paraplyer og trenge oss inn i en kirke hvor søndagsmessen pågikk for fult. Området på toppen der oppe er ganske koselig, og vi fikk oss en fin lunch før vi tøffet ned igjen, på leit etter søndagsåpne butikker. Dette fant vi ikke, men heldigvis hadde vi fått med oss at Madeleine kirken skulle ha orgelkonsert, og den fikk vi med oss.
Madeleinekirken er en grå koloss, men utrolig vakker inni, og med et nydelig orgel
Deretter var det tid for middag, og et lite søk på google hadde fortalt oss hvor den nærmeste vegetar restauranten var. Vi fikk plass i en stappfull restaurant, og heldigvis for det, for maten var kjempegod, og billig. Forrett, hovedrett og dessert,  pluss en flaske vin, til tre personer for under tusenlappen, det er ikke verst. Jeg besøker gjerne Le Grenier de Notre Dame igjen!
Mandag var det tid for hjemreise. Vi sjekket ut og gikk for å spise frokost med trillebagger på slep, i håp om 60 minutters intens shopping før vi måtte drosje til flyplassen. Ikke et lurt valg, mange butikker i Paris åpner seint om mandagen, så det ble ikke mye vi fikk kjøpt. Dessuten ligger butikkene veldig spredt her, så det er vanskelig å finne et tradisjonelt område med "bare" butikker.
Vi har kost oss masse på turen, alle tre har kjøpt ny kåpe på Desigual, og nesten ikke kjøpt noe annet. Vi har spist masse deilig mat, sett det vi ville se, og holdt humøret oppe på tross av at bergensregnet var med oss nesten hele tiden. Franskmenn har lært seg å snakke engelsk siden sist jeg var her, så det gjorde kommunikasjonen litt lettere. Avstandene er store og veiene er så lang og rett og fylt med biler, at det kan ta pusten fra en hver.
Takk for en fantastisk tur jenter!