onsdag 19. september 2012

Carolina De Robertis "Perla" - om den skitne krigen i Argentina

En roman som får en til å tenke. "Perla" handler om den skitne krigen i Argentina 1976 - 1983.
30 000 mennesker forsvant, hvorav 500 gravide kvinner. Disse barna ble tatt fra mødrene sine, og gitt til barnløse militære som fostret dem opp som sine egne, før foreldrene ble tatt med opp i fly, og kastet ut over havet.
Perla var ett av disse barna, og fant ikke ut av det før hun var voksen. Spørsmålene rundt denne krigen var forvirrende for barna i Argentina. Det var synspunkter fra begge sider, og foreldrene til Perla var på den "feile" siden. Selv om hun vokste opp som et priviligert barn, var alltid fortielsen, av hva faren som militær hadde vært med på, til stede i livet hennes.
Jeg fikk ikke helt grep om gjesten hennes, som drypper litervis med vann og forblir på stuegulvet hennes i flere dager. Det ble litt for konkret for meg, og jeg ble litt irritert over at jeg ikke helt skjønte hva hun ville med dette.
Mot slutten av boken, endret min oppfatning seg og siste del av historien var nydelig, så jeg ga den til slutt terningkast 5. Se gjerne Rose-Marie`s anmeldelse for en utfyllende forklaring av handlingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar