lørdag 7. juli 2012

Sommerferie 2012: Ferge fra Bergen og to skjønne danske småbyer

Vi slår ihjel tiden så godt vi kan på fergen
Vi var veldig klar for ferie på fredags morningen, og det førte til at vi la i vei mot kaien hvor danskebåten ligger, alt for tidlig. Tips: sier de siste insjekk kl. 10, så ikke kom før....
Været oppførte seg eksemplarisk, og vi så snurten av både solbrenthet og soleksem før vi trakk under dekk. Dagen ble lang for to gutter som trenger bevegelse for å leve, men tiden sneglet seg da frem til kl. 18, da vi endelig kunne sette oss ved bordet vårt i buffèen.
Tips nr. 2: Bestill denne samtidig som du bestiller plass på fergen. Det var mange sure fjes som måtte snu i døren, fordi buffèen allerede var fullbooket.
Vi spiste og drakk (selvhjelp også på brus, vin og øl) og som alltid når jeg slippes løs på en buffè, spiser jeg alt for mye. Siste rest av kvelden tilbrakte vi i discoen, hvor vi moret oss over duoen som spilte. Det var det samme paret som spilte sist vi var ombord for to år siden. Det er utrolig hvor mye energi små, overtrøtte jenter har seint på kveld.
Vi var ikke forberedt på reveljen som vekket oss allerede kl. 05:30 lørdag morgen. De ville ha oss opp og ut, for både restauranter og ikke minst Taxfreen ønsket oss velkommen. Vi drøyde `an i sengen en time til, og kunne gå rett i bilen, uten å måtte stå å henge i gangene i evigheter.
07:20 kjørte vi av fergen i Hirtshals og kostet nedover Danmark, på morgentomme veier. Himmelen var grå men uten regn, og temperaturen lå på 19 grader.
En koselig liten købstad ca. 2 timers kjøring fra Hirtshals
Ved Horsens stoppet vi, for da ville vi ha frokost. Vi drakk kaffe, og så den lille byen våkne til liv, før vi tok oss en liten runde i butikkene. Jeg snopte meg noen kule, lave, oransje Ilse Jackobsen støvler til halv pris, Sondre handlet seg snorkel, og Frode nye løpethights.
Tilbake i bilen var vi klar for andre og siste etappe for dagen. Etter 5 cm på strikketøyet (en sokk) kjørte vi inn i Aabenraa og GPS`en fant Best Western Hotel Europa så lett som bare det. Et kjempefint hotell som lover oss tremannsrom og frokost til alle sammen, for under tusenlappen.
Etter å ha sjekket inn, var vi klar for lunch og vi gikk mot torv og kirke (sikkert tegn på sentrum i alle byer). Det var ikke mange spisesteder å velge mellom, i Danmarks lengste gågate, men valget var genialt. Og her kommer tips nr. 3: Cafè Butler. De hadde fantastisk mat og et knippe med kjempegreie jenter som svinset omkring. Hun som kom med maten til oss svinset faktisk så mye at hun slapp maten til Sondre rett i gulvet, med et kjempesmell. Vi lo, hun tok det med stor ro, og henviste, tilsynelatende i ramme alvor, Sondre til gulvet for å spise sin mat.
To forretter, tre hovedretter, vin, øl og brus, to kaffe, et glass vann og en sjokoladekake. Vi var sikker på at vi ville nærme oss tusenlappen, men det kom på så vidt over kr. 600,- Oppsøk Butleren hvis du har anledning.
Etter kl. 14 på en lørdag er Aabenraa og andre danske småbyer striglet for alt tegn til liv