lørdag 10. mars 2012

Inspirert til ny drikke fra litteratur jeg pløyer gjennom

Den som leiter finner.....deilig italiensk øl 
I boken "Extra virgin" som jeg nylig leste er det mange beskrivelser av måltider.
Jeg har tidligere vært inne på at italienske måltider ikke bare består av en hovedrett, sånn som hos oss, men av mange retter servert etter hverandre. I denne boken tar landsbybefolkningen stadig vekk en Frascati som aperitiff, før måltidet.
Jeg snek meg bort på polet og fant ut at de hadde mange flasker som det sto Frascati på. Damen som kom å hjalp meg fortalte at Frascati er druen som denne vinen er laget på. Når jeg nå leser på denne vinbloggen, lærer jeg noe helt annet. Den flasken jeg valgte var i alle fall veldig god - og stilig, så jeg har skrubbet av etiketten og bruker den som lysestake på kjøkkenet. (Også veldig autentisk...)
I neste bok "Glassblåseren fra Mureno" var det vinen "Valpolicella" som gikk igjen som aperitiff.
Jeg tok atter en gang turen til polet (et annet pol, man vil da ikke bli tatt som dranker) Damen som denne gang hjalp meg, var enormt kunnskapsrik, og jeg måtte hatt båndspiller for å fått med meg alt hun fortalte om Valpolicella. Dette er også et distrikt i Italia, så de som i boken drikker dette hoder seg loyalt til den lokale vinen. Begge disse vinene er veldig populære, og følgelig billige. Du har helt sikkert fått dem på restaurant i Italia, når du ber om "vino rosso/bianco della casa". (eller noe sånt)
Frode gikk innom Hansa sitt utsalg på Kokstad da han var i nærheten og kjøpte med seg en hel kasse Moretti (øl). Inspirasjonen til dette kom ikke fra litteraturen, bare gode sommerminner fra sist vi var i Italia hvor det gikk noen av disse flaskene.
Den som leser lærer, ikke bare om folk, steder og kulturer men også nye ting om mat og drikke som vi kan ta inn i hverdagen her hos oss. I dag skal Valpolicella`en bli etterfulgt av pizza med grov bunn, artisjokker, karamellisert rødløk, ristede cashewnøtter og stekt sopp, hånd i hånd med en Moretti selvfølgelig.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar