søndag 12. februar 2012

Rykende fersk bok Chris Tvedt`s siste: "Av jord er du kommet"

Med nesen i en bok en hel fredag
Fredag kl. 11:30 installerte jeg meg i sofaen på hytten på Mjølfjell og åpnet Chris Tvedt`s ferskeste roman. Den er faktisk så fersk at den ikke har kommet ut enda. Sånt syns sånne små lesehester som meg er kjempekult :) Jeg er heldig som har en venninne som jobber i bokhandel, og det var hennes eksemplar jeg hadde fått låne. Med akkurat nok forkjølelse og hodepine til at jeg slapp å være med på skitur, ble hele boken lest i et eneste jafs. Seansen varte til kl. 23:30, bare så vidt avbrutt av et taco måltid,og en runde Amerikaner sånn utpå kveldingen.
Chris Tvedt er ikke ny for meg, og hans "røde tråd" advokat Mikael Brenne, har jeg likt veldig godt. Derfor var overraskelsen stor, da Tvedt i "Av jord er du kommet" introduserer en helt ny hovedperson. En artig liten detalj var det, at Mikael Brenne har fått en liten birolle i boken.
Den nye hovedpersonen, en politimann var også en "likanes" kar, og romanen fungerte fint, også med ham. Chris Tvedt sier i BT i dag at grunnen til denne forandringen er at han etter fem romaner var litt lei Mikael Brenne, siden han har samme advokatbakgrunn som seg selv. I tillegg hadde han fått en glimrende ide, som krevde en politimann.
At advokaten som etter 18 år bestemte seg for å bli krimforfatter har klart det, viser Chris Tvedt, når han nå går mot bedre vitende og råd fra forlaget sitt, og skifter hovedperson.
Jeg likte boken veldig godt, selv om der var et par sceneskifter og "tilfeldigheter" som var litt vond å svelge. Handlingen var spennende, og lagt til Bergen noe som gjør det litt artig for oss bergensere å lese.

5 kommentarer:

  1. 12 timer!
    Taco 1,5 timer. Amerikaner, 1,5 timer. Dill, dall og nødvendige ærend 1,5 timer.
    Lesetid 7,5 timer. 393 sider.
    52 sider per time
    Ja, du leser fortere enn meg :-)
    Jeg drøler i vei som om jeg spiller inn en lydbok inni meg og havner som regel rundt 40 sider per time

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt ingen dill og dall, taco`en tok gjerne en time men guttene knuste oss voksne på under 1/2 time, så det ble nok mer lesetid. Jeg har litt sære lyster av og til, og "langlesing" er en av mine små gleder, klart jeg måtte ta sjansen når den bød seg.

      Slett
  2. Jeg har ikke lest noen av bøkene hans enda, så da regner jeg med jeg har mye å glede meg til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har mange flinke forfattere i Bergen, og Chris Tvedt er en du kan glede deg til. Begynn med den første, så følger du advokaten også på privaten :)

      Slett
  3. Helt enig i det du skriver her, Tine. Ca 50 sider pr time leser også jeg. :) Linker til ditt innlegg i det nye innlegget mitt..

    SvarSlett