tirsdag 21. februar 2012

Nå er det slutt på moroa folkens, i morgen er det askeonsdag!

Når det gjelder kosthold lider jeg sterkt under "flink-pike-syndromet". Hvis jeg ikke er, det som i mine øyne er "flink" får jeg formelig panikk. Siden det er fetetirsdag i dag har vi som alltid på fetetirsdag rømmegrøt til middag. Dette gikk greit siden jeg holdt meg til kanel og fem rosiner som topping. Panikken satte inn seinere på kvelden da kaffebesøket var gått hjem, og det gikk opp for meg at jeg faktisk har spist en fastelavnsbolle.....
Etter å ha vært i ketose siden nyttår, er det en sterk beslutning å bestemme seg for å spise en fastelavnsbolle. Det skjedde ikke i et anfall av fristelse, nei det var bestemt tidlig på dag, at i kveld skulle også jeg spise denne mektige bollen, for da ville fallhøyden ned på askeonsdag bli heftig. Tenkte jeg...
Jeg hadde ingen planer om å faste i år, men akkurat nå tenker jeg at jeg aldri skal spise igjen, ever! En bivirkning av å ikke spise hvetemel (for meg i alle fall) er at jeg ikke produserer tarmgass som presser på i tide og utide. Vel, i kveld så jeg meg nødt til å slippe en fjert, og den luktet like råttent som jeg føler meg. Jeg klappet meg pent over magen, som akkurat nå ser ut til å være 5 måneder på vei, og registrerte samtidig litt halsbrann. Her må det tas affære!
Acidophilus, Aloe Vera og Vitamin D beriker bryggene mine
Veien til kjøkkenbenken var kort, og heldigvis hadde jeg ingredienser til flytende fasteføde i kjøleskapet.
1,5 bunt med selleri, 1 agurk og 2 gulrøtter presset i saftpressen ble til lunch i morgen.
1 hel pose spinat kokt i 2 dl vann og 2 ss buljong ble til middagen.
I tillegg hadde jeg et par flasker grønnsaksaft fra helsekosten og masse detox te, så morgendagen (og kanskje et par til) er reddet. Phew....... Det går ikke alltid som jeg planlegger :)

5 kommentarer:

  1. tror jeg burde ta meg en "rensedrikk" selv! :D hehe

    SvarSlett
  2. Du er vidunderlig gal og jeg skjønner godt hva du mener- noe som også gjør meg litt smågal!! Håper du føler deg bedre i sinn og i skinn etter denne flytende dagen :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. I dag har jeg drukket frokost, lunch og middag. Siden jeg var i det drikkfeldige hjørnet sa jeg ja takk til en smoothie på jobben, (noe jeg normalt sett sier nei til, siden det er frukt og karber) Jeg slo ut håret og forsynte meg med en capuchino fra maskinen på lunchrommet. I dag gjaldt bare en regel, det skulle være drikkbart. Sinn og skinn har det litt bedre, men jeg drar kanskje fasten ut en dag eller to til :)

      Slett
  3. Nå ble jeg inspirert! Jeg har lenge tenkt at det kunne være lurt med et par dagers "juicefaste", men det var bare det å sette i gang. Det er alltid en unnskyldning for å la være... Men jeg har spist både to fastelavensboller og en skive hjemmelaget brød i det siste, og jeg merker i grunnen akkurat det samme som deg når jeg spiser hvetemel.. Smart å koke spinat til middag, forresten, så blir det mer middagsfølelse på det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fin kommentar, det er alltid kjekt å høre at en har inspirert noen til å kanskje prøve noe en ikke hadde kommet på av seg selv.
      Faste er deilig, men forberedelser er alfa omega. Jeg har ofte hodepine andre dagen, men tredje dagen er jeg verken slapp eller sulten :)
      Lykke til!

      Slett