onsdag 7. desember 2011

Kveld i Grieghallen: Hjeltnes og Hjeltnes - "Ei god stund før jol"

Jeg måtte bare la teksten stå på knotamaol, for det ble liksom ikke det samme på riksmål. Gleder meg i alle fall storveis til å tilbringe noen timer i Grieghallen sammen med min kjære.
Brødrene Arne og Sjur Hjeltnes inviterar til musikalsk førjolsmoro i Grieghallen ei god stund før jol. 
På scenen har med seg to framifrå songarar: sopranen Tora Augestad og tenoren Aasmund Kaldestad.
I tillegg har dei med seg Norges beste og raskaste bluegrassband: "Gammalgrass", med Stian Carstensen, Ola Kvernberg og Ole Morten Vågan.
Dette blir ein lun og stemningsfull førjolskveld med dikt, latter, vakre jolasongar og banjo- og felespel i verdensklasse.
Det blir humor og høgtid, press i buksa og laus snipp.

Etterpå: Dette var julekonserten sin det. Arne Hjeltnes kjenner jeg som en programleder og spilloppmaker, med glimt i øyet. Så også i kveld, uten verken å synge eller spille noe av betydning, holdt han sammen en broket forsamling av dyktige musikere. 
"Gammalgrass" imponerte storveis med vanvittig fengende musikk og dyktige musikere, med stil og sjarm. Spesielt den sekvensen da de ba publikum om tittelen på en julesang, hvorpå vi skulle nevne forskjellige sjangere. Vi fikk da, tilsynelatende helt på sparket, sangen i tango (flat), hipp-hopp, r&b, jazz (moderne), klassisk (fra barokken og fremover) og et par til. Dette var morsomt, men først og frem et imponerende stykke musikk. 
Lillebror Hjeltnes, Sjur, har jeg så vidt snaiset borti på teateret en gang. Jeg kjenner ellers lite til hva han driver med, men han var en sjarmerende kar, som kunne sine saker på pianoet. Synge kunne han også, og han hadde en utrolig avslappet stil på scenen. 
Tora Augestad og Aasmund Kaldestad var de som hadde ansvaret for sangen, og kunne sine saker, de også.  De lovet å komme tilbake til neste år, så vær på vakt og sikre deg en billett!!

4 kommentarer:

  1. Takk for at du kom. Me hadde det kjekt me og.
    7 desember neste år?

    SvarSlett
  2. Klart vi kommer! Jeg har skrytt sånn av denne kvelden at det kommer til å bli fullstappa Grieghall neste gang :)

    SvarSlett
  3. Klart vi kommer!
    Hildegunn Sanden

    SvarSlett