fredag 23. september 2011

Dehydrert lavkarbomat.... tror jeg

Dehydratoren min har stått litt uvirksom i noen uker, siden jeg fant ut at rawfood og ketose er vanskelig å kombinere. Men, savnet etter rå mat er stort, og nå har jeg studert noen oppskrifter nøye, og funnet tre stykker som umulig kan inneholde så mange karbohydrater. Jeg har ikke veiet, målt og regnet på dette her, men ingrediensene tilsier at det skal gå bra. Siden jeg ikke har pønsket ut oppskriftene selv, linker jeg til Sanabona sin side, hvis du er interessert i å lage det selv.
Tortilla lefser a la rawfood, steg for steg:
Dette skal bli 12 tynne fine tortillalefser med mye smak
Flotte lefser som holder seg i tupperboks i 2 måneder (minst)
Inspirert av Elin som blogget om dem, forsøkte jeg meg også på Rawfood kjeks. Disse lages på samme måte som mye som skal inn i dehydratoren, du finner frem alt som skal med, hiver det i foodprosessoren, og smører det utover. Jeg valgte å lage firkantede kjeks, det sparer en for mye tid med å sette en og en kjeks på platen. Du smører hele greia utover og ruter opp.
36 deilige knekkebrød full i gode fettsyrer og (nesten) ikke karbohydrater
Jeg laget valnøttbrød. Disse ble supergode. Jeg gidder ikke å regne på hvor mye karbohydrater det blir i hvert brød, men valnøtter og linfrø er jo ting jeg spiser når jeg er i ketose, så det går sikkert bra. Får prøve med en sticks og se om det har noe å si at jeg spiser to til kvelds. Oppskriften ga 20 brød, som oppbevares i tett boks, til boksen er tom.
Sånn ser røren til valnøttbrødene ut, litt tykkere enn vanlig
Når jeg først var i sving laget jeg rå falafler som ElinsLivsstil tipset om, og en rawfood kake fra boken RawCake av Caroline Fibæk, som jeg kjøpte da jeg var i Køben og testet ut rawfoodrestauranten 42. Bilde og oppskrift kommer når jeg har tatt kaken opp av fryseren og smakt på den. (Må vente for her har jeg regnet på det, og det er 22 karber pr. stykke.....)

3 kommentarer:

  1. Skikkelig gøy at vi inspirerer hverandre! :D Nå må jeg prøve valnøttbrødene. Ha ei riktig god helg Tine :o)

    SvarSlett
  2. Nam nam! Jeg har veldig lyst på en dehydrator selv,men er litt redd for at den skal stå å støve mellom slagene slik som juicern,men det er sikkert kjekt å ha :D

    SvarSlett
  3. Det går litt i rykk og napp, av naturlige grunner, men det er kjempegøy, og jeg angrer ikke på kjøpet.
    Til helgen skal jeg har 4 dager med 100% rawfood, så nå er det bare å kjøre på med oppskrifter Elin, (og dere andre selvfølgelig)

    SvarSlett