søndag 7. november 2010

Kulinarisk helg

I hverdagen holder vi på med masse forskjellig hver dag, så i helgene ser det ut som vi fordyper oss i en ting. Fra å ha fjellturer som tema hele sesongen, har vi nå hatt et par kultur-helger, og denne helgen var viet det kulinariske. Jeg ble tipset av Hildegunn om en flott kokebok som heter "Den store middelhavsmatkokeboken". Denne ble utgangspunktet for måltidet vi serverte familien i går. Vi ble 13 til bords for å feire farmors kommende 92 års dag, og mamma og pappas avreise til spania. Mye mat går med når alle vil smake på alt. Kjempekoselig ble det i alle fall, og jeg kan stolt konstatere at jeg klarte å stelle i stand uten å bli nevneverdig stresset. Nå skal det sies at Susanne tok i et tak, Frode laget sin deilige risotto med scampi til forret, og Trude hadde med kake. For senere referanse tar jeg her med menyen:
Risotto med scampi
Dolmades (fylte vinblad) fra boks denne gang, men skal snart lages
Kalamata oliven (de er de beste)
Fougasse (brød) s. 184
Kikertsalat med løk og rosiner
Tabulè
Hummus
Tunisisk gulrotsalat s. 250
Fylte sopp (lag fler neste gang...)
Galette s. 161 (fransk pai/pizza med chevre og ricotta)
Yoghurtsaus med urter
Grønn salat med bulgur og fetaost
Is med aprikoser nedlagt i Masala, pistasjenøtter og honning
Rullekake (Trude) og Firkløverkake
At vi ikke spiste mye av kakene, er vel et tegn på at vi hadde spist oss god og mett på de utsøkte rettene. Det var i alle fall ikke mye rester til søndag, så da satte jeg igang og steikte linse/bulgurpletter s. 31. Litt yoghurtsaus nå så er søndagsmiddagen i boks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar