torsdag 8. juli 2010

På tur i Europa

I dag hadde vi frokost i Danmark, lunch i Tyskland og middag i Nederland. Planer er til for å endres, og i dag bestemte vi å kjøre gjennom hele Tyskland uten de to stoppene som vi hadde planlagt. Det blir alltid sånn når vi ikke har booket natten, da kjører vi i vei og kommer mye lenger enn planlagt.
Hotellet på Gol var flott, og vi fikk deilig middag. I Oslo besøkte vi Slottet og Operaen før vi spiste sushi og kjørte utover til Frodes venner. Der var vi i to dager, og fikk excellent forpleining. Sondre er på bar i Oslo og leser aviser.
Operaen i Oslo
Neste stopp Sverige, og vi stoppet i Gøteborg og spiste lunch før vi fant veien til Ørestrand. Her leiet vi sykler og syklet på tur en hel dag (ca. 25 km). Stedet så nydelig til nede ved sjøen, med flott horisont å drømme seg vekk i, og herlig "fitness frokost".
På tur med sykler uten gear
Onsdag tok vi båten til Danmark, den tok 20 minutter, så det ble express handling i taxfreen. Stedet ved diket som jeg hadde bestilt, var en perle. Frode fikk rulleskiblikk, og forsvant på tur etter middagen som ble servert i hagen. Huset var en tradisjonelt dansk hus med stråtak, med en nydelig hage, og det var bare en familie til som gjester.
Den gamle Digegard
Torsdag tok vi båten fra Rørby over til Tyskland og suste avgårde på motorveien. Vi har hatt mye morro av "Karta" GPS`en vi har med på tur, for hun vet ikke om nye veier, og må stadig rekalkulere. Før vi klarte å stoppe havnet vi i innenfor grensen til Nederland på et sted som heter Hengelo. Det er 32 grader ute men skyer på himmelen, så vi får kanskje torden til kvelden.