søndag 28. mars 2010

Matorgie på Askøy

Lørdag kveld var teatergjengen invitert hjem til Kari på Askøy. Henning lekte pirat, og transporterte oss frem og tilbake til øyen. Kari hadde stått på, på kjøkkenet og hadde forberedt en ekte libanesisk meze. Meze er libanesernes svar på tapas, og kjennetegnes av masse gode smaker. Tzasikien gjorde stor suksess, sammen med forskjellige salater, humus, motabal, taboule, fylte vinblad og andre godsaker. Etter at vi hadde spist oss god og mett, ble meze`n etterfulgt av fylte paprika. Vi pratet og planlagte tur, spiste og drakk oss gjennom Earth Hour, og inn i de små timer. Måltidet ble avsluttet av en nydelig dessert med tyrkisk yoghurt med honning og andre godsaker på. Det var nådestøtet, og vi satt og holdt oss rundt magene.
For meg var det veldig spesielt å komme hjem til andre å få servert et vidunderlig 100% vegetarisk måltid. Som oftest når jeg er bedt på middag, så har jeg alltid den lille følelsen av å være "litt vanskelig".
Takk Kari, for en vidunderlig kveld og et måltid som denne beskrivelsen ikke makter å rettferdiggjøre.
Det var ikke bare fjas og tull på oss denne kvelden, vi fikk faktisk planlagt tur til vinteren også. Kari som har vært mange steder i Midtøsten, lover oss at det er trygt og vel verdt å besøke området. Planen er å fly til Damaskus, utforske byen før vi reiser videre sør og besøker Petra, for så å fly hjem fra Amman. Jeg ser det som en flott mulighet til å lære mer om Midtøsten og kanskje få et nytt syn på hvordan forholdene der er.

1 kommentar:

  1. Takk for pene ord til vertinnen, jeg gleder meg til vi skal utforske Midtøsten sammen, det blir et eventyr! Har sendt en prisliste over turei i Syria, sånn bare for å terge :-D

    SvarSlett