tirsdag 16. februar 2010

Feitetirsdag og rømmegrøt til middag

Det er ikke ofte vi spiser rømmegrøt, og det skjer oftest på 17 mai. Etter mitt dypdykk i tradisjonene rundt faste, lærte jeg at dagen i dag heter fettirsdag, og markeres med å spise fet og god mat, og gjerne rømmegrøt, som en innleding til fasten som starter i morgen askeonsdag. Det er ikke lenge siden jeg sluttet å kjøpe Fjordland sin ferdige og lager selv av to bokser sæterrømme. Det er veldig enkelt, og mye bedre. Prøv selv:
Rømmegrøt
2 bokser sæterrømme
2 dl hvetemel
5 dl melk
salt
Kok opp rømmen og la det koke i 5 minutter før du sper med halvparten av melet. Rør kraftig og kok på svak varme til fettet tyter ut. Hvis du vil kan du ta dette vekk med en sje, kan du det.
Rør i resten av melet og spe med melken litt etter litt.
Når det har kokt litt smaker du til med salt. Serveres med kanel og sukker (hvis du må)
Siden min matvareguide forteller meg at i 100 g rømmegrøt er det 10,9 karbohydrater, så blir det ikke grøt på meg i dag, selv om den er feit og god og skulle etter teorien være uten karber. Så mye utgjør altså 2 dl hvetemel..... Jeg får feite meg opp med avocado, valnøtter og et par gode oster til kvelds.
Jeg har kommet over en lavkarbo rømmegrøt oppskrift som blir lagt inn i "kokeboken", nå er det håp!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar