torsdag 25. februar 2010

Enda en vintergenser

Jeg falt for garnet, og ville strikke en genser til Sondre. Da jeg startet på første erme (uten mønster) ble den litt vid til ham, og jeg digget fargen, så jeg strikket den til meg selv i stedet for. Garnet heter "Ecologico Color" fra Schachenmayr nomotta og er kjøpt i Strandgaten.
9 nøster inkl. hals
Pinner: 4,5 og 6
Ermer: legg opp 40 masker, strikk bråt 2r2vr. Skift til pinne 6 og strikk ermet.
Du øker 6 x 2 masker, ca. hver 6 cm. til 52 masker.
Når ermet måler 44 cm. feller du de 10 maskene midt under ermet, og strikker et til.
Bol str. S: Legg opp 138 m. strikk bråt. Skift til pinne 6 og strikk 30 cm. (eller lengre hvis du foretrekker det)
(Du kan strikke en svai i livet ved å felle 2 x 2 masker for deretter å øke 2 x 2 masker.)
Når bolen er 30 cm. felles 10 masker i hver side, der ermene skal inn.
Sett innpå ermene.
Strikk raglanfelling, fell 8 masker annen hver omgang.
Etter 2 runder strikker du genseren høyere bak på denne måten:
Sett to merker midt fremme med 20 maskers mellomrom. Strikk forkortede omganger, du forkorter med 5 masker for hver gang du snur. (Du skal ikke strikke mellom merketrådene som er midt foran.) Du strikker 8 rettsider (husk å fortsette å felle til raglan på rettsiden)
Når du skal begynne å strikke rundt hele igjen skjuler du hullene ved å strikke ”hullet” sammen med masken foran på hvert hull.
Fell raglan til du får halsen så trang som du vil ha den. Skift til pinne 4,5 og strikk 2r2vr som avslutning. Fest tråder, og vri den opp i lunkent vann for å få ut overskuddsfarge.

Løs hals: Legg opp 92 masker på pinne 4,5 og strikk 2r2vr så langt som du vil ha den (jeg strikket 15 cm.) Del arbeidet i to og strikk glattstrikk på hver side så lang du vil ha den (min ble 8 cm. Avslutt med et par riller.
92 masker blir en ganske løs hals som går an å ha på inne. Ved 15 cm riller kan en bruke den nedbrettet (inne) og oppbrettet (ute)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar