onsdag 14. oktober 2009

Ny Bergensk forfatter dukket opp

Jeg har kost meg med programmet til forfattersleppet, og haket av et par ting jeg kunne tenkt meg å deltatt på, men siden Frode er bortreist hele perioden får jeg slå meg til ro hjemme. Imidlertid, fikk det meg på sporet av en forfatter jeg ikke hadde hørt om, Thomas Espedal. Han er født i Bergen i 1961 og har skrevet masse bøker. På biblioteket fikk jeg tak i hans bok "" - eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv. Valgt, siden jeg selv er en vandrer, og temaet appelerte til meg. Boken var fantastisk bra, hovedpersonen trakker og går, og gjør seg sine filosofiske betraktninger. Vi lærer om filosofer som Kant og Nietzsche og flere av de gode gamle forfatterne.
Hans bibliografi:
En vill flukt av parfymer
Jeg vil bo i mitt navn
Hun og jeg
Hotel Norge
Blond (erindring)
Biografi (glemsel)
Dagbok (epitafer)
Brev (et forsøk)
Gå. Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv
Imot kunsten

Jeg har tidligere stompet over to bergensk forfattere til som ikke har så veldig kjente navn, Pål Gerhard Olsen og Chris Tvedt. Disse to kan vi trygt plassere i båsen for krim. Før jeg skulle høre disse to bli snakket med og om, av Gunnar Staalesen i fjor, leste jeg alle 4 bøkene til Chris Tvedt, og gleder meg til neste. PGH hadde skrevet litt for mye til at jeg orket å hive seg over hele hans produksjon, men "Bakmennene" som jeg leste var veldig spennende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar