tirsdag 29. september 2009

Hente seg hjem

Heter boka som Anne Gjeitanger ga ut nå i høst. Etter å ha lest opptil flere bøker som jeg måtte streve meg gjennom og ga lav karakter, ble denne en riktig belønning.
I sen-oldtiden het det seg at Pegasus`s flukt ble betraktet som et bilde på den udødelige sjelen. Og det er nettopp det Tale, billedkunstneren som vi følger i boken, strever med å finne ut av. Hvorfor er vi her?
Boken ble lånt på anbefaling i BT, og siden jeg ikke leser bakpå bøker før jeg leser dem, ble det en stor overraskelse hvilken svane boken viste seg til å bli. Ja, for i begynnelsen tenkte jeg, "å nei ikke en dårlig bok til nå", men den krøp oppover fra en 2`er til en sterk 5`er etter hvert som det gikk opp for meg, at her er en som snakker mitt språk. Boken må leses sakte, med pauser for følelser og ettertanke.
Så vidt jeg kan se fra bibliografien hennes på Wikipedia, er dette hennes fjærde bok, så jeg er glad jeg får anledning til nytt dypdykk i hennes verden.
OBS: Jeg lånte meg den nestsiste boken hennes "Begynnelse i November", og her kjenner jeg igjen karakterene fra den andre boken. Så når Anne Gjeitangers bøker skal leses bør de leses i rekkefølgen de kom ut.
Incontro
Juni, september, oktober, mai
Begynnelse i november
Hente seg hjem

Jeg synes den første boken var så god, at jeg leser dem "baklengs"...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar