tirsdag 4. august 2009

Lucifers Evangelium

Tom Egelands siste var en skikkelig triller. En lang lat kveld i sofaen var akkurat det jeg trengte etter en aktiv fjelltopphelg. Det er ikke gått et døgn siden jeg hentet boken på biblioteket, og jeg nå er på vei bort med den igjen. Som alltid skriver Tom Egeland i litt "Davichikodestil". Han lar oss her stille dypsindige spørsmål ved vår tilblivelse. Vi følger arkeologen Bjørn Beltø, som vi kjenner fra "Sirkelens ende" og "Paktens voktere".
I ruinene av Babels tårn i Irak gjør Bjørn og en gruppe arkeologer et funn som snur opp ned på hele vår forestilling om sivilisasjonenes opphav. For bak det hele skjuler det seg en hemmelighet så ufattelig, at verken Bjørn eller hans kolleger våger å tro på sannheten de avdekker.
Er det noen fler som har lest denne? Hva syns dere?

5 kommentarer:

  1. "Lucifers Evangelium" har høstet sekser etter sekser, men jeg syns verken den eller "Paktens Voktere" når opp til "Sirkelens Ende". Det blir litt for mange tunge, informative og lange "teologiske" etapper etter min smak.
    Den kjeitete og sjenerte antihelten vi ble kjent med i åpningsboken blir litt borte i teorier og mystikk. Dumt, for jeg falt virkelig for Bjørn Beltø som person.
    Enkelte dialoger blir også som sidelange belærende monologer, og da kjeder jeg meg litt.

    Jeg ga den en flat firer - det får holde fra meg, men nå gir vi gjerne litt forskjellige karakterer, Tine, men det er det som gjør dette så moro da :-)

    SvarSlett
  2. Det hender jeg skummer raskt ned en side, når det blir for mye informasjon. Antihelten har virkelig blitt helt, han løste jo hele mysteriet egenhendig, men jeg syntes han holdt seg hårfint innenfor.
    Spørsmålet om det finnes annet intellegent liv et sted, syns jeg er spennende....

    Tine

    SvarSlett
  3. Kanskje spørsmålet om hva en tror og ikke tror er avgjørende for hvordan en tar imot denne boken?

    Jeg ble litt "hektet" på Egeland i fjor og leste alle bøkene hans - nesten på rams - kanskje forhåpningene mine er i overkant store til hva han skal levere.

    Jeg gleder meg uansett til neste utgivelse, selv om det enda er lenge å vente..

    SvarSlett
  4. Jeg har kommet borti 2012 spekulasjoner ofte, så det var artig å høre en ny vri.
    Gleder meg til neste jeg og...

    SvarSlett
  5. Ingen turinnlegg fra helgen?

    Jeg har lagt en tur-/bloggutfordring i bloggen min, jeg regner nesten med du er med..?

    SvarSlett